Kui hetkel on plaanitud neli bussiliini, mis väljuksid Balti jaamast suundadel Väike-Õismäe, Mustamäe, Priisle ja Pelguranna, siis 6. oktoobril rahvusringhäälingus ilmunud uudise valguses tasuks kaaluda ka täiendava liini lisamist Lennujaama suunas.
Et teistes arenenud linnades öine ühistransport toimib, ei ole piisav argument selleks, et maksumaksja raha eest öised liinid Tallinnaski käima panna. Küll aga tõestab see asjaolu, et öine ühistransport on osa kaasaegsest linnakorraldusest. Öise ühistranspordi potentsiaalsed kasutajad on nii need, kes öösiti töötavad, kui ka need, kes naasevad kultuurisündmustelt, linnast või sõidavad varahommikuse lennuga reisile.
Miks öist ühistransporti vaja on?
Esiteks on ühistranspordi kasutamine keskkonnasäästlikum kui autoga sõitmine. Mugav öine ühistransport vähendaks öised autosõite, sealhulgas ka pooltühjade taksode arvu.
Teiseks suurendab öine ühistransport turvalisust, sest bussipeatustes on korraga palju inimesi, kes vajadusel abi kutsuvad või probleemide korral sekkuvad. Samuti on bussi kasutamine soodne alternatiiv joobeolekus elektrilise tõukerattaga sõitmisele. Kusjuures, riskide maandamiseks on bussidesse planeeritud turvatöötaja ning sisenemine toimuks ainult esiuksest.
Kolmandaks on ööliinid transpordivahend öösel töötavatele inimestele, meditsiinitöötajatest teenindussektorini. Öötöö tegijate hulgas on palju neid, kelle tööandja katab taksosõidu kulu, kuid ööbussi korral saavad nemadki valida keskkonnasäästlikuma variandi. Neljandaks muudab ööpäevaringne ühistransport öise kultuurielu kättesaadavamaks madalama sissetulekuga või linna keskusest kaugemal elavatele inimestele, vähendades omakorda segregatsiooni.
Plaanitud neli bussiliini
Öise ühistranspordiliikluse rutiinseks käivitamiseks on vaja kinnitust, et teenusel on piisavalt kasutajaid. Kasutajate hulga aga määravad nii liinide ajagraafik, marsruudid kui ka hind. Hea viis eelmainitud muutujate väljaselgitamiseks on öiste bussiliinide pilootprojekt, mille jaoks on lisaraha taotlus ka esitatud ning mis positiivse otsuse korral peaks toimuva 2023. aasta 15.maist 15.septembrini.
Kui hetkel on plaanitud neli bussiliini, mis väljuksid Balti jaamast suundadel Väike-Õismäe, Mustamäe, Priisle ja Pelguranna, siis 6. oktoobril rahvusringhäälingus ilmunud uudise valguses tasuks kaaluda ka täiendava liini lisamist Lennujaama suunas. Nii lisanduks eelnevatele argumentidele veel ka lisafaktor, et Tallinna linn on kergesti ligipääsetav mitte vaid kohalikele, vaid ka kaugemalt tulijatele. Et Tallinnas käiks elu kogu aeg.
PÄEVA TEEMA | Natalie Mets: Tallinna ööbusside pilootprojekt võib teostuda juba uuel aastal