Tervitan otsust tellida suursaarte laevaliinide teenindamiseks uus parvlaev. Kahjuks on tegemist pooliku lahendusega. Jätkuvalt puudub valitsusel arusaam, et ka Hiiumaa laevaliin vajab konkreetset plaani tulevikuks, kirjutab Hiiumaa vallavanema asendaja Hergo Tasuja Eesti Päevalehes.
Teame, et uus laev hakkab sõitma Muhu ja mandri-Eesti vahel. Pressiteates on kirjas, et “Vajadusel peab see olema kasutatav ka Rohuküla-Heltermaa laevaliinil”. Tore teadmine, mis paraku Hiiumaa suunal liikumist praktikas ei toeta.
Argumendid on kindlasti kõigil osapooltel teada. Kordan siiski mõned neist üle. Hiiumaa liinil on üleveokasv kiirem ja kui võrdleme elanike arvuga, siis on vajadus lisalaevaks Heltermaa-Rohuküla liinil ilmne. Muhu- ja Saaremaal elab 3,5 korda rohkem inimesi, samas kui üle mere liigub vaid veidi üle 2 korra rohkem inimesi ja sõidukeid, võrreldes Hiiumaa suunas liikumisega.
Juulikuus (ja seda vaatamata sellele, et laenasime oma põhilaeva Tiiut ka Muhumaa liinile) kasvas Rohuküla-Heltermaa liinil reisijate arv 17 protsenti ja sõidukite arv 13 protsenti võrreldes aasta varasemaga. Virtsu-Kuivastu kasv oli kummagi liini puhul 12 protsenti.
Meretee Hiiumaale on märksa pikem. Kui Muhumaale väljub laev enamasti iga 35 minuti tagant, siis Hiiumaale iga 90 minuti järel. Ehk et ajaga, mil ühele saarele viiakse 150 sõidukit, jõuab teisele viia 365. Lisalaev tähendab, et see suhe võib muutuda ka näiteks 150 vs 500 peale.
Olen igati nõus, et Muhumaa liinile tuleks hankida kolmas suur laev. Küll ei saa ma leppida olukorraga, kus Hiiumaa liinil soovitakse säilitada status quo. Vajame selget plaani, kuidas ka sellel liinil sujuvam ülevedu tagada.
Hergo Tasuja: Hiiumaa vajaks lisalaeva vaat et rohkemgi kui naabersaar. Valitus meie soove ei mõista