Sotsiaaldemokraat Hardi Volmer ütles täna riigikogu kõnetoolist, et alkoholi reklaami- ja müügipiirangud on ennekõike suunatud laste ja oma alkoholisõltuvusega võitlevate inimeste kaitseks.
„Eestis on alkoholi kättesaadavus ülihea – üle 85 protsendi inimestest jõuab lähima alkoholipoeni vähem kui kümne minutiga. Alkoholi müüakse, reklaamitakse ja pakutakse praktiliselt igal sammul – see torkab paraku hästi silma ka lapsele või ahvatlusega võitlevale sõltlasele,“ ütles Volmer. “Kõik uuringud näitavad, et kiusatus pahede osas on põlvkondadeülene.”
Alkoholisõltuvuses inimeste meelekindlus pannakse Volmeri sõnul täna proovile toidupoes, kus nad on sunnitud pudeliridade vahel laveerima. „Veelgi olulisem põhjus meelemürke inimese nägemisväljast eemal hoida seondub meie lastega. Viinalembeses keskkonnas kasvanud lapsel on hiljem elus oluliselt raskem tervislikke valikuid teha,“ sõnas Volmer.
„Suunata inimkäitumist on tõeline väljakutse, sest on teada, et püüd mõjutada inimeste ostukäitumise kaudu nende tarbimisharjumusi on tõeline mustkunst, mille tulemusi annab oodata, ent ometi on see võimalik,“ rääkis Volmer. Kui aktsiisitõusud välja jätta, siis viimane suurem muudatus alkoholipoliitika vallass leidis aset 2008. aastal, kui riik keelustas öise alkoholimüügi „See samm mõjutas otseselt õigusrikkumisi ja liikluskultuuri, mistõttu võib väita, et tegu oli võiduga,“ lisas ta.
Seega on põhjust loota, et täna kinnitatud seadus aitab edaspidi muuta just järgmise põlvkonna tarbimisharjumusi ja säästab kiusatusest sõltlasi. Müügikohtade lisareeglid aitavad näiteks vähendada spontaanseid oste.
Oma kõne lõpetas Volmer klassikut tsiteerides: „Jaan jõi enda surnuks, keegi pidi ju jooma, keegi pidi ju raha ka riigikassasse tooma. Nõnda kirjutas armastatud poeet 70-ndate lõpus. Kokkuvõttes peaks olema selge nii kaaskodanikul, alkotootjal kui ka poodnikul, et Jaani ennastsalgav surm polnud siis ja ei ole ka praegu kellegi huvides.“