Linnavolikogu liige Indrek Katušin tundis hiljuti ilmunud arvamusloos muret, et Tartu arendust takistatakse ja nii jääb linnal tulu teenimata. Liigselt rahaküsimustesse ja numbrimaagiasse takerdumata selgitan linnaplaneerimise teemasid laiemalt.
Erinevad arvamused on alati väärtuslikud, ka kriitilised või küsimusi püstitavad. Võtan selliseid märkusi alati tõsiselt ja pean neid headeks õppetundideks, kust edasi minna. Siiski ei tasu maailma üleni mustadesse toonidesse võõbata ega uskuda, et kui üks asi on halvasti, siis on kõik lõplikult halvasti.
Ma ei väida, et Tartus on kõik täiuslik ja valmis, aga tahan rõhutada, et ükski linn ei saa kunagi valmis. Tunnistan, et kitsaskohti on ja me tegeleme linnavalitsuses järjest nende likvideerimisega. Regulaarsed kohtumised planeerijate ja arendajatega näitavad, et meid huvitab teise poole kogemus, me ei barrikadeeri end.
Seega asukoht muudab palju – nii füüsilise ruumi kui tegevuses osaleja vaatenurga mõttes.
Kaitset ehk nõudeid poleks vaja, kui kõik inimesed arvestaks teiste huvidega sama palju kui enda omadega. Head tasakaalu on keeruline leida. Et tagada Eesti rahvale piisavalt metsa ja soid, on tarvis keskkonnaametit. Et vähendada õnnetuste hulka, on tarvis päästeametit. Et säilitada ajalugu, on tarvis muinsuskaitseametit. Et planeerida linna, kus leiduks võimalusi erinevateks tegevusteks, oleks mõnus liikuda ja ruumiväärtusi saaks nautida võimalikult paljud, on tarvis linnavalitsust.
Kes peab kontrollima, riik või omavalitsus? Järjest rohkem on näha, et riigieelarve kärped sunnivad õhemaks hööveldama kõiki valdkondi ja ameteid ning tundub lihtne tõsta kohustused riigilt omavalitsusele. See tõstab töö ja töötajate vajaduse lihtsalt ühest asutusest teise. Kodanikul ei lähe midagi lihtsamaks. Riigiasutused tahavad anda järelevalve kohustusi omavalitsustele, ka uuest ehitusseadusest ei paista lootuskiirt, et asjaajamine võiks minna lihtsamaks.
Bürokraatia puhul tasub meeles pidada, et suur osa nõudeid on kehtestatud ülla eesmärgiga: kaitsta avalikku huvi, aidata muutusi paremini juhtida või luua edukamat riiki. Iseasi, kui palju regulatsioone on tarvis või kui täpseks need minema peavad. Kindel aga on see, et nende vähendamine ei saa toimuda mootorsaemeetodil, nagu mõnes riigis praegu käib. Ametnikke süüdistada on lihtne ja populistlik, aga üldjuhul põhjendamatu, kui vaadata lähemalt ja otsida probleemide juuri.
Milleks meile üldse nõuded, load ja kontrollid? Eraomanik võiks tõesti teada kõige paremini, mida ta vajab, tahab ja saab teha, aga tõsi on ka see, et ehitusega kaasnev mõju ulatub tihti kinnistu piiridest kaugemale. Põhiseaduse paragrahvi 32 esimest lauset teatakse hästi ja tsiteeritakse tihti, aga teine ja kolmas lause kipuvad ununema.
Tuletagem siis meelde: «Igaühel on õigus enda omandit vabalt vallata, kasutada ja käsutada. Kitsendused sätestab seadus. Omandit ei tohi kasutada üldiste huvide vastaselt.» Just see üldine ehk avalik huvi ongi põhjus, miks täielikku vabadust ei lubata.
Omavalitsustel on vastutus tagada, et erinevad huvid oleks tasakaalus. Tihti on see päris keeruline, sest soovitakse vastandlikke asju. Naabrid soovivad, et nõuded oleks karmimad, taotleja jällegi, et leebemad või puuduks sootuks. Naabrid soovivad, et miljööd või muinsuskaitseväärtust kaitstaks rangemalt, taotleja jällegi, et ehitada saaks moodsamalt ja vabamalt.
Ehitusvaldkonna aastatepikkune stressiallikas on olnud ehitisregister (EHR). Digiriigile kohaselt on kõik menetlused ja taotlused kolitud e-keskkonda, mis oli suurepärane revolutsioon seniste paberkaustade tassimise järel. Aga edasi on arendused longanud üht, teist või korraga mõlemat jalga. Kui seal midagi ei tööta, on negatiivsed mõjud suured, kohesed ja ajas kuhjuvad.
EHRi eest vastutab kliimaministeerium, aga lube annab välja ja kodanike pahameele pälvib linn. Piinlik on lihtsalt käsi laiutada, aga tihti midagi enamat teha ei saagi. Omavalitsused on neist seisakutest ja riketest häiritud sama palju või enamgi kui kodanikud.
Mis aega võtab? Eeskätt kaasamistegevused. Lisaks kvaliteedile on oluline saada demokraatlik ja linlaste vajadustele vastav linnaruumi. Kiirus on hea, aga see ei saa tulla millegi olulise arvelt, eriti kui seda tagasi pöörata ei saa.
Linnavalitsuse kõige kaalukam töö on huvide tasakaalustamine, see on suur vastutus. Inimeste teadlikkus ruumiteemadest aina kasvab ja see teeb head meelt. See tähendab ka aktiivsemat osalemist ja rohkemaid arvamusi. Linnavalitsusel on kohustus kõik arvamused ära kuulata, neile vastata ja mittearvestamist põhjendada. See ei tähenda automaatset õigust kummalegi poolele ja on kohatu väita, et linnavalitsus kedagi eelistaks. Linn kaalutleb juba praegu naabrite arvamuste puhul väga põhjalikult, kas tegu on asjasse puutuva teemaga, mis ehituse või planeerimise õigust mõjutab.
Pole kahtlustki, et linna suur huvi on aktiivne ehitustegevus. Aga samavõrra tähtis on saada tervikuna hea lahendus ja kaitsta avalikku huvi. Mustvalges maailmas on tõesti vaid pidurid või eestvedajad, aga taoline lihtsustamine on lühinägelik. Ruumiotsused on keerulised, kuna siin ei saa anda universaalseid lahendusi või valemeid, mis kehtiks iga asukoha või funktsiooni puhul.
Ajakulu lisab ka kindlustamine, et tulevikus valmiv on jõukohane nii arendajale kui linnale ning sobiv naabruskonnale.
Kuidas linn areneb? Suured arendused on olulised ja on hea meel näha, et Tartule tähtsad kohad on saanud liikuma viimase kahe aasta jooksul (ajaraam, mille eest vastutan): Holmi kvartali planeering on algatatud, Sadamakvartal kohe algatamisel, Katlamaja kvartal kehtestatud ja projekteerimises. Suurtes arengualades, nagu Uus-Tähtvere ja Ropka-Teguri, on samuti hoonestuskava koostamine hea hooga käivitunud.
Arendustegevuse soodustamine ja menetluste lihtsustamine on linna huvides vähemalt samavõrd kui arendajate. Indrek Katušini soovitatud projektijuhid on Tartu linnas juba olemas. Kirjad ei lähe välja eri kohtadest, vaid on koondatud, iga projekti või planeeringu eest vastutab üks inimene ja eri osakondade seisukohad vaieldakse selgeks maja sees enne väljasaatmist. Kinnitamisel on uus ehitusprojektide läbivaatamise kord, mis täpsustab kõigi töötajate vastutuse ning selle juhendi najal on kogu protsess selgem ja läbipaistvam ka teistele partneritele.
Kõik ettepanekud ja sisuline kaasamõtlemine on alati teretulnud. Vähem sildistades ja üldistades jõuame kindlasti paremale tulemusele. Kinnitada saab, et viimased aastad oleme Tartu ehitus- ja planeerimistegevust arendanud just selles suunas, et muuta Tartu linnaks, mis areneb, kus protsessid on sujuvad ja läbipaistvad ning koostöövaimus leitakse koos parem lahendus.
Artikkel ilmunud ajalehes Tartu Postimees 11. aprillil 2025
https://tartu.postimees.ee/8227872/elo-kiivet-kes-kaitseb-avalikku-huvi