Riigikogu majanduskomisjoni esimees Jaak Aab tõstis täna parlamendi ees peetud kõnes esile riigi erinevaid jõupingutusi Eesti merenduse ja sadamate konkurentsivõime tugevdamisel.
Riigikogu kiitis täna 76 poolthäälega heaks meresõiduohutuse seaduse muudatused, mis alandavad 2025. aastal Eesti sadamatesse või sadama reidile sisenevatele laevadele veeteetasu 14 protsendi võrra. Sama soodustus on viimastel aastatel kehtinud.
„Seaduse eesmärgiks on jätkata rahvusvahelise meretranspordi toetamist Eesti sadamate kaudu ning motiveerida kaubavoogusid läbi Eesti suunama,“ märkis Sotsiaaldemokraatlikku Erakonda kuuluv Aab. „Kui võrrelda meid lähiriikide Soome, Läti ja Rootsiga, siis tänu sellele soodustusele on Eesti merendussektor kindlasti konkurentsivõimeline,“ lisas Aab.
Tema sõnul on riik astumas ka teisi samme merenduse parema tuleviku heaks. „Valitsus otsustas riigieelarve läbirääkimistel suunata lähiaastatel 25 miljonit eurot CO2 kvoodikaubanduse tuludest laevade ümberehituseks Eestis. Kliimaministeerium arendab välja toetusmeedet Retrofit, mis ergutab laevandusettevõtteid valima Eestit oma reisi- ja kaubalaevade keskkonnasäästlikumaks ehitamise kohaks. Nad saavad Eestis tehtud investeeringutelt osa raha tagasi. Eestis on olemas nii kaldataristu kui vajalikud ettevõtted, viimastel on edaspidi lihtsam rahvusvaheliselt konkureerida,“ selgitas Aab.
Majanduskomisjoni esimehe kinnitusel tuleb jätkata ka laevade Eesti lipu alla toomist. Väljatöötamisel on spetsiaalne seaduste pakett, mille alusel on laevaomanikel ning laevameeskonna ja laeva tehnilise juhtimise teenuse osutajatel võimalik saada soodsamaid maksutingimusi. „Eesti on mereriik ja tugevnev konkurentsivõime merenduses aitab panustada ka Eesti majanduse arengusse,“ rääkis Aab.
Tartu Ülikooli sotsiaalteaduslike rakendusuuringute keskuse 2023. aastal valminud uuring aastate 2019-2021 kohta näitas, et Eesti merendussektoris tegutses 1850 ettevõtet, mis teenisid aastas keskmiselt 6,8 miljardit eurot müügitulu, mis moodustas Eesti majanduse kogutulust 7%. Merenduses oli sel perioodil hõivatud 19500 töötajat.